Beursstand Brandweercongres als compleet Omnichannelkanaal

IFV


De presentatie van het Facilitair Diensten Centrum (FDC) op het Brandweercongres was tweeledig. Het eerste gedeelte van de opdracht bestond uit het ontwikkelen van een concept/idee hoe (met name) de afdelingen Kleding, het kenniscentrum Arbeidsveiligheid en degenen die verantwoordelijk zijn voor de landelijke huisstijl voor de hulpdiensten zich moesten presenteren. Een mogelijke presentatievorm was een beursstand. Daarnaast was er ook behoefte aan communicatiematerialen zoals folders of filmpjes die mede uiting zouden geven aan de conceptgedachte.

De ontwikkeling en realisatie van de beursstand was het tweede gedeelte. De stand moest uitdragen waar het FDC voor staat en wat het FDC te bieden heeft: een partner die regio’s ondersteunt en ontzorgt bij verschillende materiële vraagstukken: zoals huisstijl, kledinglijn en innovatie. 


Uitwerking idee

Voor deze campagne hebben onze Marketing Motivators® het thema “Tijd voor Uniformiteit” ontwikkeld. Dit thema hebben we doorgevoerd in de complete communicatie. Zo ontstond ook een ‘brug’ naar de lancering van de nieuwe brandweeruitrukpakken, die tijdens het congres plaatsvond. Op de stand stond een speciale paspop met de nieuwe uitrukkleding in cadeaupapier verpakt, met daarboven een aftelklok. De officiële lancering van de uitrukkleding vond plaats op de tweede dag van het congres. Helaas zou niet iedere bezoeker daarbij kunnen zijn. Om dat te ondervangen hebben we een webpagina geopend met daarop een livestream video tijdens de lancering. Dit hebben we gerealiseerd met behulp van een webcam. Zo kon iedereen toch ‘live’ aanwezig zijn bij de onthulling van de nieuwe pakken. Om de beursbezoeker ook na zijn beursbezoek nog blijvend te herinneren aan het FDC, ontving iedere bezoeker een goodybag, met gadgets, folders en een bureaukalender.

23 plusone

Om direct tot de kern van de opdracht te komen en om het FDC beter te begrijpen, hebben we samen met een aantal directbetrokkenen van het IFV en het FDC een 23plusone sessie gehouden. De uitkomsten daarvan hebben we als basis ingezet voor de uitvoering van de gehele opdracht. Meer weten over 23plusone? Klik hier.

FOTOGRAFIE


Niet alle type beelden, waarmee we wilden werken voor het design van de beurswand, waren bij het IFV beschikbaar. Om de juiste beelden te kunnen ontwikkelen hebben we in overleg met het IFV en FDC de gewenste uniformen tot onze beschikking gekregen. Bijpassende modellen hebben de kleding gepresenteerd in onze eigen fotostudio in Zaltbommel. Het komt wel eens voor dat we voor modellenwerk onze eigen mensen inzetten. We blijven ook in de kosten meedenken met onze klanten.


DRUKWERK


Als ondersteuning van het concept en als gadget om uit te delen tijdens de beurs, hebben we een goodybag ontworpen en geleverd, met daarin onder andere foldermateriaal en een bureaukalender. Het idee achter de bureaukalender is dat we het gehele jaar door, de doelgroep dagelijks herinneren aan het dienstenaanbod van het IFV en het FDC.


LANDINGSPAGINA MET LIVESTREAM


Om ook de thuisblijvers de kans te geven om ‘live’ aanwezig te zijn bij de onthulling van de nieuwe uitrukkleding, hebben we een tijdelijke webpagina gelanceerd met daarin een directe liveverbinding middels een webcam die we op de stand geplaatst hadden. Deze livestream werd ook via de Social Mediakanalen van IFV en Brandweer gepromoot.


BEURSWAND


Eén van de belangrijkste onderdelen van de complete campagne was de ontwikkeling en plaatsing van de beursstand. Het gereserveerde vloeroppervlak was ongeveer 60 vierkante meter. We hebben gekozen voor modulair systeem, waardoor de stand door het IFV meerdere keren gebruikt kan worden. Eventueel aangepast met nieuwe beelden. Naast een vrijstaande beurswand, bestond de stand ook nog uit een zuil van 4 meter hoog met daarop een beeldscherm en een aftelklok, enkele vitrinekasten voor accessoires, drie verschillende balies voor de standbemanning en een modulair op te bouwen vloer. Een perfect werkend systeem, waarbij de kabels zijn weggewerkt en waarbij ook diverse boodschappen in de vloer verwerkt kunnen worden. Bij het IFV hebben we quotes geplaatst die van toepassing zijn op de werkwijze.