Marketeer Marlou over purpose marketing

Heb je fans?

Purpose marketing is een krachtig marketinginstrument. Purpose marketing is ontstaan in Amerika en inmiddels verwacht 80 procent van de Amerikanen dat bedrijven voor meer staan dan alleen winst maken. Purpose marketing gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en corporate social responsability (CSR). Het succes van grote merken is verankerd in hun purpose. Het is alles wat je als bedrijf bijdraagt aan een betere wereld.

‘A business that makes nothing but money is a poor kind of business’, aldus Henry Ford (1863 – 1947). Volgens zijn visie heeft een bedrijf meer doelen dan alleen winstbejag. Een organisatie moet ook een hoger doel hebben, zoals bijdragen aan de gemeenschap en de stakeholders. Sommige merken zien hun purpose in het behoud van mens, milieu en maatschappij, denk aan de Triodos bank. Andere bedrijven willen betekenisvol te zijn voor hun klanten door in te spelen op hun dieperliggende emoties of door hun klanten memorabele ervaringen te leveren, zoals Nike, Ikea of Coolblue.

Fans en volgers
Dankzij purpose marketing creëren bedrijven trouwe volgers en fans, die zich verwant voelen met wat merken willen bereiken. Ze brengen een gevoel over dat aansluit op de gevoelswereld van consumenten. Apple, Google en Amazon zijn meesters in het oproepen van een gevoel bij hun merk. Apple staat voor ‘Think Different’, Google heeft als doel “Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.” Amazon stelt de klant volledig centraal in een online wereld: “Our vision is to be earth’s most customer-centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.”

Purpose marketing werkt
Het is zinvol en effectief voor organisaties om hun purpose, hun hoger doel kenbaar te maken en dit uit te dragen. Het geeft richting en mensen (klanten) zijn graag fan van iets dat hen aanspreekt, ze willen ergens van houden of achter staan. Fans zijn belangrijk, want fans zijn jouw A-klanten, de Topklanten of de ambassadeurs. Het zijn mensen die van jouw bedrijf of merk houden en dat niet onder stoelen of banken steken. Ze zullen er van alles aan doen om jou en je bedrijf of merk verder te helpen. Zonder fans zouden de al eerdergenoemde merken nooit wereldbedrijven geworden zijn.

Hoe creëer je purpose marketing in jouw bedrijf? De vier niveaus van purpose marketing uitgelegd volgens de methode van Robert-Jan d’Hond van WPP-onderzoeksbureau Kantar Consulting. Toepasbaar op grote, maar ook juist op kleinere bedrijven.

1. Tactics
Van tactiek naar belofte: purpose marketing slechts als marketingtactiek wordt purpose marketing als merkbelofte.
2. Infusion
Van belofte naar strategie: purpose marketing gaat van merkbelofte naar bedrijfsstrategie.
3. Amplification
De bedrijfsstrategie ontwikkelt zicht tot een beweging.

Wat is er essentieel om purpose marketing uit te kunnen voeren binnen een bedrijf?

Be meaningful
Zorg ervoor dat het je bedrijf en het product zin hebben, een bestaansrecht. De zoekmachine van Google zorgt ervoor dat meer mensen toegang hebben tot informatie die ze zoeken. Triodos Bank is een van de duurzaamste banken ter wereld. Hun missie is om het geld dat zij in beheer hebben te laten werken aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen.

Be true
Wees oprecht in je belofte. De consument prikt anders zo door de ballon heen en is het op de lange termijn niet houdbaar. Een mislukt voorbeeld hiervan is de Rabobank die de belofte deed om het wereldvoedselprobleem op te lossen en zich zo meer wilde spiegelen aan de Triodos Bank. De consumenten prikten hier zo doorheen en het had een averechts effect.

Be unique
Zorg ervoor dat je in je categorie of branche uniek bent. Coolblue heeft de slogan “alles voor een glimlach” en doet er alles aan om mensen die glimlach te bezorgen en die te laten behouden gedurende het hele dienstverleningsproces; van het eerste contact tot het gebruik van een gekocht product bij Coolblue. Denk aan de doos waarin het product wordt opgestuurd, de handgeschreven kaart erbij of de vrachtwagens die rondrijden in dezelfde huisstijl.

Be consequent and business proof
Laat je purpose overal en te allen tijde hetzelfde zijn. Wees consequent en neem de purpose op in de gehele bedrijfsinstelling. Denk purpose gedreven en laat iedereen in het bedrijf de purpose uitdragen, van de directie tot de medewerkers, zo wordt iedereen een ambassadeur.

Wat is jouw purpose?
Met deze methode kun je de stap maken van merkbelofte naar bedrijfsstrategie met als einddoel om een purpose movement te creëren binnen jouw bedrijf. Heb je hierbij hulp nodig? Wil je advies bij het ontdekken van jouw purpose? Wil je voor jouw bedrijf ook purpose marketing inzetten? De Marketing Motivators® van Bureau van den Oever staan voor je klaar.

Maak direct een afspraak met