Creëer meerwaarde binnen uw bedrijf door beleving toe te voegen aan de reis die uw klanten maken.

Gaat u voor een homerun?

Ga de strijd aan!
We bevinden ons in een nieuwe wereld waar online niet meer weg te denken is. Hoe houdt u als ondernemer nog het hoofd boven water en verleidt u de consument om naar uw winkel te komen. Heeft uw product een toegevoegde waarde en levert u complete service dan heeft u al een goede basis, maar er is meer.

Maak het verschil
Consumenten kopen, gebruiken en consumeren uw product of dienst, maar er is meer. Online zijn deze producten en diensten vaak goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen. Maak het verschil en onderscheid uzelf van deze online aanbieders door meerwaarde te creëren binnen uw onderneming. Beleving toevoegen aan de customer journey van uw klant is een mogelijkheid om hierop in te spelen. Maar wat is beleving en wat is een customer journey?

Kietel de klant
Een ander woord voor een beleving is een ervaring, het zijn de dingen die mensen meemaken en waarnemen met hun zintuigen die het leven zo interessant maken. De customer journey is de reis die klanten doormaken binnen uw bedrijf. Deze reis kent verschillende fases en is een hulpmiddel om inzicht te verkrijgen in het aankoopproces van de klant. Inspelen op zintuigen als, kijken, horen, voelen, proeven of ruiken binnen de verschillende fases van de customer journey is een mogelijkheid om beleving te creëren.

Laat je inspireren
Een winkelketen die de klant goed weet te prikkelen om tot aankoop over te gaan is Rituals.
Bij het langslopen van de winkel wordt u overvallen door een explosie aan geuren. In elke winkel zijn wastafels aanwezig waar klanten alle producten kunnen testen. Goed opgeleid personeel verleidt klanten gebruik te maken van deze mogelijkheid. Ook de kleding van medewerkers en muziek in de winkel sluiten aan op deze beleving. Het is het totale plaatje met onderscheidende aspecten waardoor u het verschil maakt.

Sla uw slag
Gaat u voor een homerun? Hier een paar tips voor het creëren van beleving binnen de customer journey van uw bedrijf. Breng als eerste goed de klantreis in kaart. Verlaag of nog beter verwijder drempels waar klanten tegen aan kunnen lopen. Laat heel uw team meedenken over hoe u extra beleving kan toe voegen, kijk en leer van de concurrenten. Durf vooral out of the box te denken en ga opzoek naar dingen die uw klant prikkelen. Heeft u hierbij hulp nodig? En wilt u uw klant net dat beetje extra geven? Onze Marketing Motivators staan voor u klaar!

Ruben van Iren – marketing stagiair