De actuele omstandigheden en

het vermogen om je marketingplanning aan te kunnen passen

De bedenker van de evolutietheorie, Charles Darwin, beschreef het al in één van zijn boeken; “Overleven draait niet om het recht van de sterkste, maar om het vermogen om zich aan te kunnen passen.” In de natuur komt dat bijvoorbeeld heel duidelijk terug; diersoorten die zich beter aan kunnen passen aan hun omgeving hebben een grotere overlevingskans. Als we dat vergelijken met het bedrijfsleven is het niet veel anders; bedrijven die zich aan kunnen passen aan een nieuwe situatie of realiteit, hebben bestaansrecht en blijven stabiel groeien.

De rol van marketing
Er wordt in deze tijd een groot beroep gedaan op het aanpassingsvermogen, waarbij de volgende vragen veel ondernemers bezighouden:
“Hoe blijf ik mijn klanten bereiken in deze nieuwe situatie?”
“Hoe houd ik mijn omzet en resultaat op peil?”
“Hoe ziet mijn afzetmarkt eruit als deze bijzondere periode voorbij is?”

Het antwoord is niet altijd eenvoudig, maar marketing speelt hier o.a. een belangrijke rol in. Als bedrijf zijnde moet je in deze tijd creatief en passend onder de aandacht van uw (toekomstige) klanten blijven. Niets doen is geen optie, dan verdwijnt u uit beeld en gaat de concurrentie straks met uw klanten aan de haal, of ze kiezen voor substituten.

Actieve aanpak
Het bereiken van klanten heeft voor elk type bedrijf een andere aanpak nodig. Als u een webshop heeft, is het relatief eenvoudig met bijvoorbeeld een goede online propositie en een opvoering van zichtbaarheid in de online kanalen. Maar voor een winkel of showroom is het gecompliceerder om uw klanten te blijven verleiden met het aanbod. Voor de laatste groep hebben we onder andere de virtual showroom ontwikkeld, zodat de bezoeker interactief door uw showroom of winkel kan lopen en daar bijvoorbeeld direct kan chatten, een afspraak kan maken of een offerte aanvraag kan doen. Dit zijn zeer laagdrempelige acties die uw bedrijfsvoering toch direct al aanpassen op een veranderende markt. Zo hebben we inmiddels voor verschillende type bedrijven diverse marketingmiddelen ingezet, aangepast op de huidige situatie. De continuïteit van de business, al is het even op een lager pitje, blijft daardoor wel gegarandeerd.

Wilt u ervan overtuigd zijn dat uw bedrijf voldoende onder de aandacht blijft in deze tijd, dan nodig ik u uit om een afspraak te maken met ons.

Ik wens u veel aanpassingsvermogen!

Roelof van den Oever
Bureau van den Oever

PS. we hebben speciale communicatiepakketten ontwikkeld waarmee u met uw klant in contact blijft.

Klik hier voor de pakketten Direct contact