Als je een goede website hebt, is het dan nog nodig om digitale nieuwsbrieven te versturen?

Bureau van den Oever zegt JA!

Op de vraag “Wat levert nieuwsbrieven versturen op”, zeggen wij: als je het goed doet, een heleboel!

Met Google Analytics kun je een heleboel ontdekken over de bezoekers van je website, maar gericht informeren kan helaas niet. Je hebt er geen grip op wanneer de bezoekers langskomen. Je kan alleen achteraf constateren. Een e-mailnieuwsbrief kun je in ieder geval gericht sturen, en dat is helemaal niet moeilijk.

Met een goed e-mailprogramma, is het eenvoudig om digitale nieuwsbrieven herkenbaar in je eigen huisstijl vorm te geven en daarna naar het adressenbestand te versturen, op een tijdstip dat je zelf bepaalt.

Een goed adressenbestand bouw je op door mensen naar hun e-mailadres te vragen en eerlijk uitleg te geven over wat ze daarvoor terugkrijgen. Op deze manier krijg je een adressenbestand dat ook oprecht geïnteresseerd is in wat je wilt vertellen.

En wat zet je dan in een nieuwsbrief? Maak een nieuwsbrief persoonlijk door bijvoorbeeld de voornaam van je lezer te gebruiken in de aanhef. Vraag je lezers welke onderwerpen ze interessant vinden en welke frequentie van de nieuwsbrief hen aanspreek. Zoek onderwerpen die passen bij je bedrijf en vertellen over wat je biedt, wat je kan en hoe je mensen kan helpen, wees verrassend. Door (gratis) waardevolle informatie en tips te delen, bouw je een expertstatus op. Op deze manier wek je vertrouwen. Vooral met een persoonlijke noot maak je de mens achter het bedrijf zichtbaar en bouw je verder aan de relatie met je klanten.

Met een efficiënt e-mailprogramma is het heel goed mogelijk om de resultaten van de e-nieuwsbrief te meten, zoals wie en hoe vaak mensen de nieuwsbrief openen en waar zij op doorklikken. Je krijgt nog meer inzicht in je doelgroep. Handig ook voor het verbeteren van de volgende nieuwsbrief én de website.